Kan vi overdække Øresundsmotorvejen?
Rundt regnet 632 millioner - så meget har Folketinget afsat til at udvide Øresundsmotorvejen. Når vi taler kapacitet, så giver det absolut mening. Amagers motorveje er presset til bristepunktet.
Der er blot et lille aber dabei. Alt andet lige vil en udvidelse naturligvis give mere trafik gennem Ørestad med tilhørende vejstøj og luftforurening. Nok findes der teknologiske løsninger som støjbarrierer og støjsvag asfalt. Personligt synes jeg, at vi bør hæve ambitionsniveauet.
I stedet for at betragte udvidelsen som et problem, kunne den ses som en mulighed for at samle Ørestad. Øresundsmotorvejen deler Ørestad i to, og isolerer Ørestad Syd. Området rundt Field´s er desuden ikke bydelens mest vellykkede. Æstetisk minder bagsiden af Field´s mere om et forladt industriområde end centrum i en københavnsk bydel.
Gennem at overdække motorvejen ved Field´s og Ørestad Metrostation, ville vejstøj og lokal luftforurening reduceres. Byudvikling på motorvejsgrunden med boliger og byrum kunne ske uden at reducere Københavns grønne områder, og Ørestad ville få et samlet, helstøbt udtryk. Næppe nogen i Ørestad vil vel savne synet eller lyden af motorvejen.
LÆS OGSÅ: Ny vision vil ændre radikalt på Ørestad (2013)
Det vil bestemt ikke være en gratis omgang, og kræver integration af både jernbane, motorvej og anden infrastruktur. Ideen er ikke original eller ny. Arbejdet med at udvide Øresundsmotorvejen er sat til at starte allerede i 2024. Skal vi arbejde seriøst med at få overdækket motorvejen, bør ideer og undersøgelser af finansiering derfor i spil nu.
øresundsmotorvej, bæredygtighed, andreas petersen
- Oprettet den .
- Sidst opdateret den .
- Læst: 3975