Splat, spas og zombier
To en halv time er lidt for meget til et fjollet plot, hvor en tænkende zombiehær får lov at rasere et containerlukket Las Vegas i Zack Snyders nye popcorns-underholder.
Titel: Army of the Dead. Instruktør: Zack Snyder. Medvirkende: Dave Bautista, Ella Purnell, Omari Hardwick, Ana de la Reguera. Varighed: 148 minutter. Premiere: 21. maj på Netflix.
Siden 1968-mesterværket Night of the Living Dead, der opfandt zombien på film, har genren - og zombierne - taget flere drejninger på film, serier og i computerspil. Filminstruktøren George A. Romero fortsatte selv zombiegenrens forbrugerkritik i Dawn of the Dead, som symbolsk foregik i et storcenter, og også italienere med blod for øjet, såsom Fulci, tog genren til sig med nye ekstremer. Fuld af gore, det vil sige splat, blev videokassetterne i England deklareret med et Video Nasty-mærkat, som blev stemplet på alle b-film med et overdrevent fokus på vold, splat og sex. Frem til starten af firserne var zombiegenren kult, og kult-horror-film blev snart lavet af genier som David Lynch (Blue Velvet, Twin Peaks), Sam Raimi (Evil Dead) og David Cronenberg (Fluen), men zombierne blev med årene godt og grundigt begravet.
Men så i 1996 udkom zombie-dræber-computerspillet Resident Evil og dannede præcedens for 00’erne nye zombiefilm med nye takes på genren. Nu var zombierne hurtigere og havde intelligens. Zombiegenre-genstarterne hed 28 Days Later, netop Resident Evil og atter Dawn of the Dead, sidstnævnte instrueret af superhelteinstruktøren Zack Snyder, som skruede ned for den satiriske konsumerkritik, og med sin anden zombiefilm, Army of The Dead, fortsætter han zombiegenren i fusion med actionfilmen.
For med Army of the Dead skal man ikke forvente hjernedød zombie-horror med foruroligende, langsomt gående uhygge. Det her er snarere b-films action, der har mere til fælles med Robert Rodriguez Planet Terror, From Dusk Till Dawn og Machete - uden dog at være så ukonventionel, ironisk og kreativ, og med filmens svimlende budget på 90 millioner, må Netflix nærmest kræve, at filmen ikke bliver for far out eller for nogen kedelig - så pengene kan komme ind igen.
Ser man på Snyders øvrige repertoire som 300, Watchmen og Man of Steel kalder på popcorn, og Army of the Dead er ingen undtagelse. For hver gang et popcorn knaser, er der i hvert fald i filmens anden halvdel en ny effekt, et nyt mord, et nyt klip.
En horde af zombier er indespærret af containere i Las Vegas. Så er det, at en rigmand sender en gruppe tidligere lejesoldater, en zombie-ekspert, en helikopterpilot og en bankboksrøver afsted for at stjæle 200 millioner dollar. Og gruppen er lige så hjernedødt grådige som ludomanerne i Las Vegas, der med deres ensformige spilleglæde bliver en pendant til netop zombien.
Og med store, stærke Dave Bautista (Guardian of the Galaxy) i front, ham med den milde sødme, får zombier tæsk, og han da dramatisk nok også sin datter med ind i helvede. Lang historie, men hun er sur på sin far, efter han dræbte hendes mor, der var blevet zombie.
Desværre er zombierne, de kæmper mod, snarere som en primitiv orc-stamme, og det giver den muskelstærke zombieleder, der ellers lod ekspeditionen være, en grund til at angribe. Zombiefilmenes tidligere, tørre, satiriske meningsløshed bliver dermed taget af bordet til fordel for logik. Og dog er det fedt med en tirsdagssplatter under aftenteen, når zombietigeren går amok og kvaser et hoved!
Tre glimrende horrorfilm på Netflix
The dead Don’t Die (2019)
Filminstruktøren Jim Jarmusch åbnede Cannes Festival i år 2019 til stor forundring fra anmelderne. Den er jo ikke god? Et par år forinden havde han storhittet der og i danske kunstbiografer med Paterson, så indie-instruktøren valgte selvfølgelig at lave dårlig smag efterfølgende. Og hold kæft hvor er den dårlige smag absurd sjov i den lille Twin Peaks-agtige by, der bliver invaderet af zombier. Filmens to politibetjente er mod slutningen omringet af zombier, da Adam Driver udbryder: “Det her ender dårligt”, hvortil Bill Murray spørger: Hvordan ved du det? Og Adam Driver svarer: “Jeg har læst manuskriptet.”
The Witch (2015)
Filmens instruktør Robert Eggers har netop hittet med The Lighthouse, der vandt en Bodil for bedste amerikanske film. The Lighthouse skildrer to mænds opstigende galskab i en verden af myter og selvdestruktion. Også heksen i The Witch bliver fanget i en gang forhekset folklore, der lokker de fordærvede ud i skoven. Det er satme uhyggeligt, du!
Midsommar (2019)
Ondskab trives også i Midsommar, da en gruppe amerikanske venner tager til midsommerfest i Sverige for at studere den hedenske kult og deres ritualer til en uni-rapport Men noget er helt galt i kulturen, der snarere vil hverve end at lade de unge studere. Snart er de fanget i et spind af traditioner.