Et vigtigt skridt ned i tunnelen
På byens vegne er jeg kisteglad for, at der nu med regeringens hjælp er taget hul på forundersøgelserne til en ny østlig ringvej under København – også kaldet Havnetunnelen, som strækker sig fra Nordhavn via Refshaleøen under Amager, hvor den skal kobles på Øresundsmotorvejen
Det er en supervigtig forbindelse at få lagt under byen, da den vil lede den tunge trafik uden om Indre By. Tunnelen vil aflaste hele hovedstadsområdet og gøre byen mere attraktiv, idet det giver en bedre adgang til lufthavnen, Københavns Havn samt de nye byudviklingsområder i Nordhavn og på Refshaleøen.
Det bliver spændende at se konklusionerne, hvor vi får svar på pris og fordele og ulemper ved fx at anlægge hele strækningen som en boret tunnel. Udover de forskellige tekniske løsninger skal det også undersøges, hvordan de trafikale gener for beboerne minimeres og hvordan de miljømæssige konsekvenser for blandt andet Amager Fælled kan håndteres.
Undersøgelsens svar får vi først om to år. Min udfordring bliver nu at væbne mig med tålmodighed – en svær øvelse, når nu forbindelsen er så tiltrængt.
- Oprettet den .
- Sidst opdateret den .
- Læst: 3380