• Redaktionen
  • Kultur

A Room Inside

trine sondergaard room inside”Enhver bærer et rum inden i sig”, skriver Franz Kafka i sin dagbog. Det er et mentalt rum, et privat rum, som huser det, som ikke deles, det som knap kan tænkes, artikuleres, vises eller udsiges ord for ord. Det er dette rum, som den lokale kunstner Trine Søndergaards soloudstilling, A Room Inside, kredser om

'A Room Inside' rummer flere fotografiske og tematiske spor, som går i dialog med hinanden: Ansigter forsvinder i blinde spejlinger, jordoverflader, mennesker dækket af antikke kniplinger og fotografiske objekter billedliggør tilsammen et felt mellem usynlighed og synlighed og undersøger tanker om livets faser, identitet og selvfremstilling.

I forbindelse med udstillingen har museumsinspektør Camilla Jalving fra ARKEN Museum for Moderne Kunst skrevet om billederne:

”Hun bærer følelserne uden på tøjet”, er noget vi siger om en person, som er særlig følsom eller særlig emotionel. For det meste holder vi dem under tøjet, følelserne. I Trine Søndergaards fotografier får følelserne imidlertid en form for synlighed i form af sorte sørgeslør, der dækker vinterblege ansigter. En membran mellem kvinden og verden, der både viser og skjuler, både afslører og skærmer. Slørene er franske sørgekniplinger fra 1700 og 1800-tallet. Dengang var slørene en stor luksus. De var kostbare, fordi de fordrede stor håndværksmæssig kunnen og timers pertentligt håndarbejde. I Søndergaards fotografier bæres kniplingerne af unge kvinder fra Sønderjylland.Som i kunstnerens andre fotografiske serier, (Strude, Interior og Guldnakke), sætter Søndergaard også her nutid og fortid i stævne i ét og samme billede. Mest af alt virker de dog ude af tid. De tilslørede kvinder holder øjnene lukkede, hvilket næsten gør dem mere døde end levende – i hvert fald sovende, fraværende, i deres egen verden. Flere billeder viser en ung kvinde som holder et spejl op foran sit ansigt. Spejlet vinkles mod kameraet præcis på en sådan måde, at spejlets blanke flade i stedet for at reflektere verden, bliver til et dødt felt. Bliver til et hul i repræsentationen, der viser uden at vise.A Room Inside og titlens hævdelse af det private rum er betegnende for Søndergaards praksis, som med præcision og tilbageholdt åndedræt synes at kredse om det, som er, men ikke kan vises. Det er som om, at hendes billedverden er latent med det, vi ikke ser. Billederne stiller sig op som forsvindinger, afvisninger, forhindringer for blikket. Som afgrunde eller muligheder, men mest af alt som billeddannelser, der opererer raffineret, diskret, underspillet og afsøgende i feltet mellem synlighed og usynlighed, rummet udenfor og rummet indeni."

Trine Søndergaard (f. 1972) er en danskfødt fotografibaseret billedkunstner. Hun bor i P/F Våren i Gl. Ørestad. I 2000 modtog hun den prestigerige tyske Albert Renger Patzsch Prize. Senere har hun modtaget mange andre anerkendelser for sit arbejde, blandt andet det 3 årige arbejdslegat fra Statens Kunstfond. Trine Søndergaards har udstillet over det meste af verden, og hun er repræsenteret i en lang række internationale offentlige samlinger, heriblandt Museum of Fine Arts Houston, MUSAC-Spanien, Göteborg Museum of Art, The National Museum of Norway, The Israel Museum, Maison Européenne de la Photographie-Frankrig og AROS. Trine Søndergaard er medlem af Kunstnersamfundet og kunstnersammenslutningen Grønningen. Trine Søndergaard har udgivet en række bøger, senest STASIS på det tyske forlag Hatje Cantz.

Trine Søndergaard: A Room Inside
Martin Asbæk Gallery, Bredgade 23, 1260 København
23.oktober - 05. december 2015

FOTO: ©Trine Søndergaard, 2015, Untitled Lace # 8, ED: 3: 150x150 cm, Courtesy the artist & Martin Asbæk Gallery

 

 

  • Oprettet den .
  • Sidst opdateret den .
  • Læst: 6095

ØRESTAD AVIS | C/O BYDELSAVISERNE | ARNE JACOBSENS ALLE 15,1. | DK 2301 ØRESTAD |
TEL: +45 31 15 30 40 | MAIL: info(at)oravis.dk